Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (1)

Edukacja

26 sierpnia 2015

Przez lata wypracowano wiele różnych metod nauczania języków obcych. Niektóre z nich już dawno przestały być stosowane, inne cieszą się ogromną popularnością bez względu na kraj czy nauczany język. Warto dowiedzieć się, na czym polegają poszczególne metody i wybrać tę najlepszą dla siebie lub… czerpać z kilku, by stworzyć program idealnie dopasowany do naszych potrzeb!

W cyklu kilku wpisów przedstawimy najczęściej wykorzystywane metody nauczania języków obcych. Częścią z nich inspirujemy się, tworząc programy naszych kursów języka niemieckiego w Warszawie, część to ciekawostki ze świata metodyki, a jeszcze część stanowią techniki świetne, gdy naszej nauce języka obcego przyświeca bardzo precyzyjnie zdefiniowany cel.

Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa

To najstarsza i najmniej już dziś popularna, ale wciąż skuteczna metoda. Kojarzy się głównie z nauką greki i łaciny, a polega przede wszystkim na wyuczeniu się reguł gramatycznych, tłumaczeniu i transformacji zdań. Zazwyczaj należy zanalizować krótki tekst w języku obcym, pod którym wyjaśnione jest słownictwo i reguły gramatyczne. Następnie wykonuje się szereg ćwiczeń utrwalających nowy materiał. Nauczyciel funkcjonuje tu jako autorytet, zajęcia odbywają się w języku ojczystym i są nastawione na stuprocentową poprawność języka pisanego oraz rozumienie czytanego tekstu.

Elementy tej metody sprawdzają się bardzo dobrze przy nauce części gramatyki, w przygotowaniu do nauki tłumaczeń, czytaniu literatury fachowej i pisaniu tekstów specjalistycznych. Nie jest ona jednak szczególnie często wybierana, gdy chcemy opanować język obcy w optymalnym czasie do celów luźnej komunikacji – na przykład podczas prywatnych, zagranicznych podróży.

Metoda audiolingwalna

To był prawdziwy hit lat 60. Metoda audiolingwalna pozwalała w bardzo krótkim czasie nauczyć wielu tłumaczy i żołnierzy podstaw nawet najbardziej egzotycznych języków. Skupia się ona na rozumieniu komunikatów mówionych oraz poprawnych wypowiedziach w języku obcym. Zazwyczaj należy słuchać nagrań (najczęściej dialogów) i powtarzać je bezbłędnie tak szybko, jak to tylko możliwe. Nauczyciel służy jako model do naśladowania prawidłowej wymowy, a na zajęciach w ogóle nie używa się języka ojczystego. Nauka przebiega „automatycznie”, bez tłumaczenia reguł gramatycznych i nauki pisania w języku obcym.

Elementy tej metody znajdują zastosowanie w szybkiej nauce podstaw języka używanych w życiu codziennym, na przykład przy robieniu zakupów w trakcie zagranicznych wyjazdów. Nie nadaje się jednak do nauczania języka na wyższych poziomach zaawansowania i w bardziej uniwersalnych celach komunikacyjnych.

Zapraszamy do lektury kolejnych części poświęconych metodom nauki języków obcych. Mamy nadzieję, że większa świadomość tego, jak wiele opracowano już technik nauczania języków obcych, z których możemy czerpać, będzie inspiracją do powstawania kolejnych, jeszcze bardziej efektywnych metod!

© Wpis „Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (1)” jest materiałem autorskim Szkoły języka niemieckiego w Warszawie einfach so!

KATEGORIE WPISÓW

UDOSTĘPNIJ

Jeśli podoba Ci się ten wpis,
prosimy – podaj go dalej!