Jakich pracowników szukają firmy w Niemczech?

Praca i kariera

20 sierpnia 2015

Od otwarcia dla obcokrajowców niemieckiego i austriackiego rynku pracy w maju 2011 roku coraz więcej osób myśli o podjęciu pracy w tych krajach. Szczególnie nasz najbliższy sąsiad wydaje się pod tym względem szczególnie interesującym wyborem – ze względu na niewielką odległość oraz fakt, że jest tam o wiele więcej wolnych wakatów niż w Austrii. Jednak jak znaleźć pracę za Odrą? Jakich specjalistów potrzebują Niemcy?

Szansę na znalezienie dobrze płatnej pracy w Niemczech mają osoby z odpowiednimi kwalifikacjami oraz przede wszystkim z dobrą znajomością języka niemieckiego. Wymaga tego większość niemieckich pracodawców, a ukończony kurs biznesowy języka niemieckiego znacząco zwiększa szanse na zatrudnienie w wymarzonej firmie. Ale czy komunikatywność w języku obcym to jedyny wymóg?

Specjalizacja przede wszystkim

Nasi zachodni sąsiedzi chętnie rekrutują do swoich przedsiębiorstw pracowników w sektorze rolnictwa, hotelarstwie, gastronomii, do opieki nad osobami chorymi i starszymi, a także wykwalifikowanych inżynierów i informatyków. Co miesiąc niemiecki urząd pracy publikuje na swojej stronie internetowej listę dziesięciu najbardziej poszukiwanych zawodów na niemieckim rynku pracy. W sierpniu 2015 roku byli to specjaliści z zakresu metalurgii, sprzedaży, logistyki, hotelarstwa, pracownicy medyczni i wykwalifikowani elektrycy.

Firmy w Niemczech nie potrzebują specjalistów „od wszystkiego”, ale wykwalifikowanych pracowników biegłych w tej konkretnej branży, którą reprezentują. Przy tym polscy fachowcy w Niemczech postrzegani są jako naprawdę wydajni i obeznani ze swoim fachem – a co za tym idzie, chętnie zatrudniani.

Doświadczenie mile widziane

Nieraz słyszy się, że polskie przedsiębiorstwa szukają pracowników dopiero co po studiach, ale już z 15-letnim doświadczeniem w zawodzie. Według autorów raportu „Praca i zarobki w Europie 2019. Polscy specjaliści za granicą” 58 proc. zagranicznych pracodawców wymagało, by kandydaci posiadali już udokumentowane doświadczenie w pracy na danym stanowisku.

W ostatnim czasie obserwuje się jednak, że doświadczenie jako takie powoli traci na znaczeniu, a zauważalnie zyskuje nastawienie kandydata do wykonywania pracy. Entuzjazm, chęć rozwoju i umiejętność świadomego planowania swojej kariery to dla właścicieli niemieckich firm niezwykle ważne cechy potencjalnych pracowników, a posiadane przez nich już doświadczenie to po prostu kolejny argument za zatrudnieniem takiego kandydata.

Co z tą komunikacją?

Portal europa.jobs w raporcie „Praca i zarobki w Europie 2019. Polscy specjaliści za granicą” zwrócił szczególną uwagę na wymogi pracodawców związane z językami obcymi. Aż 65 proc. właścicieli przedsiębiorstw wskazało, że kluczowa podczas rekrutacji do ich firmy będzie znajomość choć podstawowego języka niemieckiego. W tym samym czasie języka angielskiego wymagało od swoich kandydatów tylko 31 proc. ogłoszeniodawców.

Wniosek? Znajomość języka angielskiego nie jest już niczym niezwykłym, a oczekiwania wobec młodych ludzi na rynku pracy – również w kontekście komunikacji międzynarodowej – rosną. Warto o tym pamiętać szczególnie w kontekście planowania rozwoju swojej kariery zawodowej. Może się okazać, że coś tak oczywistego jak opanowanie kolejnego języka obcego znacznie zwiększy naszą atrakcyjność na rynku pracy. Polskim, niemieckim i nie tylko.

© Wpis „Jakich pracowników szukają firmy w Niemczech?” jest materiałem autorskim einfach so! Szkoły języka niemieckiego w Warszawie.