Etykieta biznesowa w Niemczech
Etykieta biznesowa w Niemczech, czyli o tym, co jest tak samo ważne jak znajomość języka niemieckiego.

Nie budzi wątpliwości, że na całym świecie konieczne jest odpowiednie zachowanie i przestrzeganie etykiety w życiu zawodowym. Znajomość języka niemieckiego oraz zasad pomaga poczuć się swobodnie i zrobić dobre wrażenie. Na naszych kursach biznesowych języka niemieckiego uczymy co jest szczególnie ważne w Niemczech. 

Planowanie spotkań kluczem do sukcesu
Spotkania biznesowe na ostatnią chwilę nie są mile widziane w niemieckim świecie. Organizacja spotkania zwykle trwa kilka tygodni, a nawet miesięcy. Niemcy dużą wagę przywiązują do sposobu komunikacji więc jeśli umawiamy spotkanie w języku niemieckim upewnijmy się, że wiadomości są poprawnie sformułowane. Ważna jest hierarchiczność. Spotkania powinny być zaaranżowane pomiędzy osobami o zbliżonej randze, w przeciwnym wypadku mogłyby zostać potraktowane jako zniewaga.
A co z uściskiem dłoni?

Uścisk dłoni jest w bardzo dobrym tonie. Wówczas podajemy raczej prawą rękę, ale ważne jest, żeby obie były widoczne podczas powitania.

Podając dłoń powinniśmy patrzeć drugiej osobie w oczy. Kontakt wzrokowy z niemieckim partnerem biznesowym daje mu pewność, że uwaga w całości skupiona jest na nim.

„Co słychać?” jako pytanie zbyt osobiste
„Wie geht es Ihnen?” użyte w kontekście biznesowym może brzmieć zbyt osobiście i wywołać zdziwienie. Te słowa zarezerwujmy na mniej oficjalne spotkania. :)
Stawiają na rzeczowość i konkretność
Podczas spotkania biznesowego w Niemczech dyskusja nie jest mile widziana. Spotkania mają właściwy rytm oraz ustalony porządek. Panuje tam ogólne nastawienie na jasne podejmowanie decyzji. Tak zwany „small talk” nie jest koniecznością. Podczas spotkań możliwość omówienia tematu w języku niemieckim niewątpliwie będzie dużym atutem.
Niemiecki „dress code”

Spotkania biznesowe w Niemczech są zdecydowanie formalne. Partnerzy zakładają ubrania w ciemnych kolorach, w tradycyjnym stylu i unikają krzykliwej mody.

Zarządzanie czasem jest kluczowe
Efektywne zarządzanie czasem stanowi wzorzec w niemieckich firmach. Wpisuje się również w strukturę prowadzenia działalności gospodarczej po niemiecku.
Inne godziny pracy w biurze

W krajach anglojęzycznych charakterystycznymi godzinami pracy są: 9:00-17:00, w przeciwieństwie do Niemiec, gdzie przychodzi się do biura na godzinę 7:30 rano.

Punktualność
Przybycie na czas na spotkanie świadczy o szacunku wobec innych. Spóźnianie się do pracy jest absolutnie nietolerowane.
Formalność w pracy
Zarówno w kontaktach biznesowych, jak i koleżeńskich w pracy stosuje się formalny kontakt. Popularna jest forma „Sie”, czyli „Pani/Pan”. Ponadto komunikowanie się w języku niemieckim jest bardzo dobrze widziane w kontaktach firmowych.
A co z urlopami?

Niemcy, którzy mają pełnoetatową pracę cieszą się większą równowagą między życiem zawodowym a prywatnym, niż wzrastająca liczba osób utrzymujących się z prac dorywczych. Spowodowane to jest ustawą o urlopach (Bundesurlaubsgesetz), która przewiduje około 30 dni płatnego urlopu dla pracowników pełnoetatowych.

Kolacja biznesowa
W przypadku biznesowej kolacji, trzeba zwrócić szczególną uwagę, żeby nie popaść w zbyt swobodne wypowiedzi lub nieformalność. Takie spotkanie ma charakter całkowicie biznesowy. Jeśli zostaliśmy zaproszeni na kolację, w dobrym tonie jest przyjąć hojność gospodarza. W odwrotnym przypadku to my płacimy za cały rachunek (die Rechnung).
Przestrzeń osobista jest bardzo ważna

Niemcy bardzo cenią swoją przestrzeń osobistą, dlatego w rozmowach należy pamiętać, aby stać co najmniej metr od nich. Dotknięcie ramienia lub barku współpracownika podczas rozmowy w Niemczech jest niewskazane.

 

 

W obecnych czasach oczywiście można prowadzić kontakty biznesowe z Niemcami lub pracować w niemieckich korporacjach nie znając języka niemieckiego, jednak będzie to utrudniało komunikację oraz utrzymywało dodatkowy dystans wobec kolegów z pracy.

Znajomość języka niemieckiego niewątpliwe wpływa korzystnie na możliwość rozwoju zawodowego oraz pozycję w firmie oraz ogólnie na rynku pracy.


Czas, który przeznaczymy na naukę niemieckiej kultury biznesowej, może przynieść zyski w przyszłości. Jeśli będziemy stosować się do zasad powszechnie przyjętych w niemieckim biznesie umożliwi nam to zdobycie zaufania niemieckich partnerów biznesowych, co jest powiązane z dalszą satysfakcjonującą współpracą.

 

A Ty, zamierzasz wyjechać do pracy w Niemczech lub pracować w Polsce na rynek niemiecki?😊

© Wpis „Etykieta biznesowa w Niemczech, czyli o tym, co jest tak samo ważne jak znajomość języka niemieckiego” jest materiałem autorskim Szkoły języka niemieckiego w Warszawie einfach so!

KATEGORIE WPISÓW

UDOSTĘPNIJ

Jeśli podoba Ci się ten wpis,
prosimy – podaj go dalej!