Praca i kariera
Zaczynamy pracę w nowym miejscu, poznajemy współpracowników i przestrzeń biurową. Z jednej strony jesteśmy podekscytowani zmianą, a z drugiej obawiamy się, czy poradzimy sobie z nowymi zadaniami. Z jakimi trudnościami możemy zetknąć się w nowej pracy i jak sobie z nimi poradzić?
Przyjrzeliśmy się już w innym wpisie temu, jak ważne jest pierwsze wrażenie podczas rozmowy rekrutacyjnej. Nie inaczej sprawa wygląda w kontekście pierwszych dni w nowej pracy. To, jak zaprezentujemy się wtedy współpracownikom oraz przełożonym będzie miało naprawdę spory wpływ na to, w jaki sposób będzie się układała dalsza współpraca. Podpowiadamy więc, jak dobrze zacząć w nowym miejscu pracy i nie dać się przeciwnościom!
Ustalenie przejrzystych zasad współpracy na pewno ułatwi nam pracę w nowym środowisku. Warto spytać przełożonego, do kogo mamy się zwracać w razie pytań i wątpliwości, a także komu zgłaszać problemy natury technicznej. Coraz więcej większych firm ma również wewnętrzne standardy pracy, czyli spis norm, którymi pracownicy powinni kierować się podczas wykonywania obowiązków zawodowych – warto je poznać.
Należy założyć, że pierwszego dnia w nowej pracy nie będziemy wykonywać wszystkich obowiązków tak sprawnie i szybko jak stali, doświadczeni pracownicy. Musimy dać sobie prawo do popełniania błędów i czas na naukę. Podchodźmy do nowych zadań spokojnie, bo stres tym bardziej nie pomoże nam w działaniu. A co w przypadku pierwszych niepowodzeń? Ano, nic. Małe wpadki na początku współpracy mogą się zdarzać i ważne jest, aby się nimi nie zadręczać.
Coraz więcej firm – szczególnie tych pracujących w mocno kreatywny sposób – odchodzi od ustandaryzowanego, eleganckiego dress code’u. Nie znaczy to jednak, że możemy przyjść w dziurawej, poodbarwianej koszulce i dresach z plamami po wczorajszym kebabie. Podczas pierwszych dni w pracy poznajemy nowych ludzi i nierzadko na wstępie będziemy oceniani mimo wszystko poprzez strój. Ubierzmy się więc „w swoim stylu”, ale niech to nie będzie styl dworcowego kloszarda.
Atmosfera panująca w miejscu pracy jest bardzo ważna i ma istotny wpływ na efektywność pracy. Kształtuje ją każdy z pracowników – również my. Dlatego staraj się być otwarty i uprzejmy. Dajmy się poznać współpracownikom i sami też pozwólmy im pokazać, jakimi są ludźmi, zanim ocenimy ich przez pryzmat pierwszego wrażenia, które może być przecież różne i nie zawsze obiektywne.
To nieobowiązkowy, ale naszym zdaniem bardzo istotny punkt. Ekspres do kawy jest najczęściej towarzyskim sercem firmy, a sama kawa pysznym wspomagaczem w wykonywaniu zawodowych obowiązków. Z doświadczenia wiemy, że zazwyczaj im lepsza wychodzi kawa, tym ekspres ją robiący trudniejszy jest w obsłudze. Dlatego zachęcamy, by przez pierwsze dni w nowej pracy parzyć kawę w towarzystwie lokalnego kawowego guru. Nie dość, że pokaże nam, jak dany ekspres do kawy działa, to jeszcze wskaże najbliższe wyjście ewakuacyjne w razie skrajnego niepowodzenia misji (a niepowodzenia się przecież zdarzają – patrz punkt 2).
© Wpis „Nowa praca to nowe wyzwania – jak im sprostać?” jest materiałem autorskim Szkoły języka niemieckiego w Warszawie einfach so!
KATEGORIE WPISÓW
UDOSTĘPNIJ
Jeśli podoba Ci się ten wpis,
prosimy – podaj go dalej!