Neurodydaktyka – skuteczne nauczanie na miarę XXI wieku

Neurodydaktyka – skuteczne nauczanie na miarę XXI wieku

Czego potrzebuje nasz mózg, by uczyć się efektywnie? Jakie procesy w nim zachodzą, co sprzyja długoterminowemu zapamiętywaniu i co wspólnego z procesem zapominania mają leśne ścieżki? Zrozumienie tego jest niezbędne, by móc mówić o nowoczesnym podejściu do nauczania. Porozmawiajmy o neurodydaktyce!

Neurodydaktyka to bardzo młoda dziedzina nauki. Jej głównym celem jest badanie optymalnych rozwiązań w zakresie nauczania i uczenia się w zgodzie z najnowszą wiedzą o pracy ludzkiego mózgu. Brzmi dość skomplikowanie, więc od razu upraszczamy – chodzi po prostu o to, w jakich warunkach i jakimi metodami przyswajamy wiedzę najefektywniej.

Kiedy nasza nauka jest skuteczna?

Z całą pewnością nie wtedy, gdy jesteśmy przemęczeni i zdemotywowani, a ostatnie dwie noce spędziliśmy na desperackich próbach zapamiętania czegokolwiek na nadchodzący właśnie egzamin. Oczywiście jest nadzieja, że coś tam zostanie w naszej pamięci na następnych kilka godzin i obejdzie się bez powtarzania semestru, ale tak przyswojona wiedza siłą rzeczy nie pozostanie z nami na długo – a szkoda, bo kiedyś mogłaby się przecież przydać.

Nasz mózg potrzebuje czasu i powtarzalności, by zapamiętać coś naprawdę dobrze. Nie wystarczy jedna, kilkugodzinna sesja przy hektolitrach kawy. Dużo lepiej sprawdzi się kilka godzinnych sesji rozplanowanych na co drugi dzień. Przyswajanie nowych informacji to mocno złożony proces, w który zaangażowanych jest wiele miliardów neuronów – komórek nerwowych, które stale się ze sobą komunikują, tworzą między sobą połączenia o różnej sile i przekazują sygnały elektromechaniczne na podstawie bodźców ze świata zewnętrznego. Kluczem do naprawdę skutecznej nauki jest nie zakuwanie po nocach, ale zrozumienie tego procesu – i tutaj wkracza neurodydaktyka.

Neurodydaktyka, czyli jak uczy się ludzki mózg?

Proces zapamiętywania zaczyna się już w momencie, gdy odbieramy jakiś sygnał przy pomocy zmysłów – wzroku, słuchu, węchu, smaku lub dotyku. Informacja o nim trafia do pamięci krótkotrwałej, części mózgu zwanej hipokampem. Tam jest przetwarzana, analizowana i delikatnie upraszczana, a w przeciągu 20-30 sekund od jej zarejestrowania mózg podejmuje decyzję o przeniesieniu jej dalej, do pamięci długotrwałej – albo całkowitym usunięciu, jeśli nie widzi sensu w przechowywaniu jej.

Efektywna nauka w ujęciu neurodydaktycznym to jednak przede wszystkim intensywna praca naszych neuronów, które odbierają i przekazują sygnały elektromechaniczne i komunikują się ze sobą w odpowiedzi na otrzymywane bodźce z zewnątrz. Każdy taki sygnał ze świata zewnętrznego to kolejne połączenia powstające pomiędzy pracującymi neuronami – a im częściej te sygnały się powtarzają, tym utworzone dla nich połączenia robią się mocniejsze i przekazują impulsy szybciej. Przyswajanie nowych informacji staje się dla nas coraz łatwiejsze, a nasz mózg działa w tym obszarze wydajniej.

Działa to również w drugą stronę. Nasz mózg może pomieścić ogromną, ale ograniczoną ilość różnego rodzaju danych. Stale dąży więc do optymalizacji w przechowywaniu informacyjnych zasobów i z czasem usuwa te, z których już od dawna nie korzystamy. Pozostawione samym sobie połączenia neuronalne stopniowo osłabiają się i zanikają – jak nieuczęszczana ścieżka w lesie, która z czasem dziczeje i zarasta.

Wnioski – neurodydaktyka w praktyce

Wiemy już, że o skuteczności naszych starań w zapamiętywaniu w znacznym stopniu decyduje częstotliwość doświadczanych przez nas bodźców. Przekładając to bezpośrednio na naukę języka niemieckiego – chodzi o regularne, częste powtórki i swobodne korzystanie z przyswojonej wiedzy.

Ale neurodydaktyka to przecież znacznie więcej, niż tylko ten jeden wniosek. Naukowcy badają setki zachodzących w naszym mózgu procesów, opisują tysiące zależności między współpracującymi obszarami i wciąż odkrywają nowe zjawiska, których zrozumienie może pomóc nam w coraz skuteczniejszym nauczaniu i uczeniu się. Chcesz wiedzieć więcej? Bądź z nami na bieżąco i wykorzystaj pełne możliwości Twojego mózgu – chociażby do nauki niemieckiego!

NAUKA NIEMIECKIEGO WARSZAWA

MASZ PYTANIA?

Zadzwoń: +48 22 244 12 01
Napisz: biuro@einfachso.pl

ZNAJDŹ NAS

Bądź na bieżąco – rozwijaj się i bierz udział w licznych inicjatywach!