Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (2)

Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (2)

Edukacja

Metod nauczania języków obcych na przestrzeni wielu lat rozwoju podejścia do edukacji powstało naprawdę sporo. Dziś przedstawimy te, które wymagają względnie dużego zaangażowania ze strony samego kursanta, a także pewnej dozy kreatywności i odwagi. Cel nauki? Skuteczna komunikacja!

Metoda kognitywna

W latach 70. wyparła metodę audiolingwalną z charakterystycznym dla niej drylem. Duży wkład w jej powstanie miał znany językoznawca Noam Chomsky, który stwierdził, że przy użyciu posiadanej przez nas kompetencji językowej jesteśmy w stanie stworzyć nieskończoną ilość nowych zdań w języku ojczystym – i do tego samego powinniśmy dążyć w nauce języka obcego. Metoda ta zakłada więc naturalne, kierowane procesem myślowym zrozumienie języka i rządzących nim reguł. Błędy traktowane są jako normalne i konieczne, stanowią też świadectwo dokonanego postępu i pozwalają nauczycielowi zorientować się, na czym powinien się skupić podczas kolejnych lekcji.

Elementy zaczerpnięte z metody kognitywnej są bardzo przydatne przy nauce ukierunkowanej na dogłębne poznanie i zrozumienie struktury danego języka, a przede wszystkim czytanie ze zrozumieniem literatury i skomplikowanych tekstów w oryginale.

Podejście komunikacyjne

To obecnie najbardziej rozpowszechniony sposób nauczania języków obcych. Zakłada, że głównym celem, a równocześnie sposobem nauki jest porozumiewanie się i interakcja. W tym przypadku bardziej niż o metodzie mówi się o podejściu, ponieważ nie istnieje tu żaden zbiór konkretnych wytycznych realizowanych podczas lekcji, ale raczej ogólna lista zasad i cech. Należy do nich między innymi nacisk na komunikację w języku docelowym, używanie autentycznych tekstów oraz próba powiązania czynności wykonywanych w klasie z czynnościami językowymi poza nią. Często w podejściu komunikacyjnym wykorzystuje się pracę w grupach lub parach, odgrywa się scenki oraz dialogi, a także skupia się na funkcjonalności nauczanych treści. Sensem nie jest tu stuprocentowa poprawność językowa, ale skuteczne przekazanie komunikatu.

Podejście komunikacyjne sprawdzi się w przypadku osób chcących przede wszystkim płynnie porozumiewać się w języku obcym oraz tych, które muszą dopiero przełamać psychologiczną barierę w posługiwaniu się poznawanym językiem obcym.

Elementy powyższych metod mogą okazać się szczególnie wartościowe dla osób, które odczuwają lęk przed mówieniem w języku, którego dopiero się uczą. Wierzymy, że praktyka to najlepszy sposób na oswojenie swoich obaw związanych z popełnianiem błędów – wykorzystujmy więc jak najczęściej poznawany przez nas język obcy w praktyce!

© Wpis „Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (2)” jest materiałem autorskim Szkoły języka niemieckiego w Warszawie einfach so!

KATEGORIE WPISÓW

UDOSTĘPNIJ

Jeśli podoba Ci się ten wpis,
prosimy – podaj go dalej!