Edukacja
Metod nauczania języków obcych na przestrzeni wielu lat rozwoju podejścia do edukacji powstało naprawdę sporo. Dziś przedstawimy te, które wymagają względnie dużego zaangażowania ze strony samego kursanta, a także pewnej dozy kreatywności i odwagi. Cel nauki? Skuteczna komunikacja!
W latach 70. wyparła metodę audiolingwalną z charakterystycznym dla niej drylem. Duży wkład w jej powstanie miał znany językoznawca Noam Chomsky, który stwierdził, że przy użyciu posiadanej przez nas kompetencji językowej jesteśmy w stanie stworzyć nieskończoną ilość nowych zdań w języku ojczystym – i do tego samego powinniśmy dążyć w nauce języka obcego. Metoda ta zakłada więc naturalne, kierowane procesem myślowym zrozumienie języka i rządzących nim reguł. Błędy traktowane są jako normalne i konieczne, stanowią też świadectwo dokonanego postępu i pozwalają nauczycielowi zorientować się, na czym powinien się skupić podczas kolejnych lekcji.
Elementy zaczerpnięte z metody kognitywnej są bardzo przydatne przy nauce ukierunkowanej na dogłębne poznanie i zrozumienie struktury danego języka, a przede wszystkim czytanie ze zrozumieniem literatury i skomplikowanych tekstów w oryginale.
To obecnie najbardziej rozpowszechniony sposób nauczania języków obcych. Zakłada, że głównym celem, a równocześnie sposobem nauki jest porozumiewanie się i interakcja. W tym przypadku bardziej niż o metodzie mówi się o podejściu, ponieważ nie istnieje tu żaden zbiór konkretnych wytycznych realizowanych podczas lekcji, ale raczej ogólna lista zasad i cech. Należy do nich między innymi nacisk na komunikację w języku docelowym, używanie autentycznych tekstów oraz próba powiązania czynności wykonywanych w klasie z czynnościami językowymi poza nią. Często w podejściu komunikacyjnym wykorzystuje się pracę w grupach lub parach, odgrywa się scenki oraz dialogi, a także skupia się na funkcjonalności nauczanych treści. Sensem nie jest tu stuprocentowa poprawność językowa, ale skuteczne przekazanie komunikatu.
Podejście komunikacyjne sprawdzi się w przypadku osób chcących przede wszystkim płynnie porozumiewać się w języku obcym oraz tych, które muszą dopiero przełamać psychologiczną barierę w posługiwaniu się poznawanym językiem obcym.
Elementy powyższych metod mogą okazać się szczególnie wartościowe dla osób, które odczuwają lęk przed mówieniem w języku, którego dopiero się uczą. Wierzymy, że praktyka to najlepszy sposób na oswojenie swoich obaw związanych z popełnianiem błędów – wykorzystujmy więc jak najczęściej poznawany przez nas język obcy w praktyce!
© Wpis „Metody nauczania języków obcych, czyli jak uczyć innych (2)” jest materiałem autorskim Szkoły języka niemieckiego w Warszawie einfach so!
KATEGORIE WPISÓW
UDOSTĘPNIJ
Jeśli podoba Ci się ten wpis,
prosimy – podaj go dalej!