Czy nauka online naprawdę rozprasza i co mówią na ten temat badania?

Na początek krótkie pytanie. Czy ucząc się online, ludzie szybciej się rozpraszają i gorzej zapamiętują? Intuicja podpowiada: oczywiście, że tak. Ale badania nie są już tak jednoznaczne.

Zespół z Uniwersytetu Stanforda (2019) oraz Open University (2021) wykazał, że poziom skupienia w nauce online rośnie, gdy kurs jest dobrze zaprojektowany – ma krótkie mikrosegmenty (do 6 minut), quizy i elementy interakcji (1, przypisy na końcu artykułu). W takich warunkach nie obserwuje się spadku koncentracji względem nauki w klasie.

Jak uczymy się w einfach so!

W Szkole języka niemieckiego einfach so! fascynuje nas to, jak ludzie się uczą. W teorii istnieje kilkadziesiąt nazwanych metod nauczania. W praktyce – jeszcze więcej. Nauczyciele rzadko trzymają się jednej. Najczęściej tworzą własny styl, łącząc elementy różnych podejść.

Korzystamy z Google Meet oraz Teams, a nasze lekcje online zawsze są angażujące oraz ciekawe!

Adam i jego zeszyt

Przyjrzyjmy się Adamowi – uczniowi szóstej klasy szkoły podstawowej. Codziennie wstaje rano, idzie do szkoły i spotyka się tam z trzema podejściami do nauczania: podającym, problemowym i praktycznym.

Na większości lekcji (oprócz WF-u) Adam otwiera zeszyt i pisze. Czasem odpowiada, czasem się zastanawia, ale częściej próbuje nadążyć za tempem nauczyciela. Od pierwszej klasy przyzwyczaił się do metody podającej – wykład, pogadanka, notatki. Wiedza przekazywana jest szybko, w dużych porcjach, z wyraźną strukturą. Do połowy listopada jego zeszyt jest zapisany w połowie. Przed sprawdzianem Adam widzi: ile już umie, a ile jeszcze zostało.

A teraz – świat kursów online

Z klasy Adama przenieśmy się do świata nauki online. Tutaj również można popełnić te same błędy. Ale można też zrobić coś, czego w tradycyjnej klasie się nie da – stworzyć środowisko dopasowane do rytmu, stylu i sposobu uczenia się konkretnej osoby.

Klasa to zawsze klasa. Wiele zależy od pomysłu nauczyciela, jego wyobraźni, ale też wyobraźni uczniów. Z biegiem lat tracimy dziecięcą fantazję – koc rozłożony na dwóch krzesłach przestaje być tajemniczą bazą. Internet i metody audiowizualne pozwalają nam jednak znów spojrzeć na świat oczami dziecka, które chłonie wiedzę z ciekawością i zachwytem.

Ale czy metoda Adama jest dobra? Tu pasuje niemieckie słówko jein (ja und nein – i tak, i nie). Dobra, bo daje porządek. Zła, bo nie uwzględnia różnic między uczniami.

Ta krótka historia pokazuje, jak złożony jest proces uczenia się. Czy wiedzę należy zapisywać w zeszycie, drukować, pokazywać na ekranie, a może – jak w przypadku fizyki – pójść z uczniem do pracowni? A ucząc języka obcego, pojechać z nim na miesiąc do Berlina? Nie ma jednej odpowiedzi. Przekazywanie wiedzy nigdy nie było łatwe, ale właśnie dlatego jest tak ciekawe.

Nasza autorska platforma frage.pl, która jest i zawsze będzie darmowa!

To jak właściwie uczyć?

W nauczaniu języków obcych wyróżnia się m.in. metody: gramatyczno-tłumaczeniową, bezpośrednią, audiolingwalną, komunikacyjną, naturalną (TPR), CLIL oraz zadaniową. Która z nich jest najlepsza? Jein. Nie ma jednej idealnej metody (2). Tak jak nie zawsze jemy tym samym sztućcem – raz lepszy będzie widelec, raz łyżka. Liczy się to, co jest na talerzu.

Kursy online – pełnoprawna forma nauki

Nauka języka online przestała być „planem B”. To pełnoprawna, efektywna forma przekazywania wiedzy. Metaanaliza amerykańskiego Departamentu Edukacji (2010) wykazała, że dobrze zaprojektowany e-learning może być równie skuteczny, a często nawet skuteczniejszy niż tradycyjna nauka w klasie (3).

Jak to wygląda w praktyce w einfach so!

W naszych kursach online łączymy kontakt na żywo z interaktywnymi materiałami i mikrointerakcjami. Każdy kursant pracuje w swoim rytmie, z jasnymi celami i regularnym feedbackiem.

Używamy Google Meet lub Microsoft Teams, a każda lekcja ma współdzieloną tablicę online, na której robimy notatki, zapisujemy plan zajęć, prace domowe i kluczowe wskazówki.

Po każdej lekcji słówka trafiają na Quizlet – a nasza autorska platforma frage.pl, wykorzystująca ulepszony algorytm SuperMemo, pomaga je skutecznie utrwalać.

Na zajęciach pracujemy z autentycznymi materiałami: artykułami, serialami, filmami. Dyskusje połączone z ćwiczeniami komunikacyjnymi sprawiają, że język od razu staje się narzędziem, a nie tylko szkolnym przedmiotem.

Na koniec

Zajęcia online w einfach so! są tak samo skuteczne i angażujące jak te stacjonarne. Małe grupy (3-4 osoby), indywidualne podejście i interaktywne metody sprawiają, że nauka przez internet nie tylko działa – ale też daje przyjemność.

Zachęcamy do zajrzenia na nasz profil na Instagramie: https://www.instagram.com/einfach_so_warsaw/ Do posta dołączamy screeny z lekcji oraz filmik o naszych lekcjach online! Do zobaczenia na kursie w einfach so!

Gramatyka przez grę i zabawę!

Źródła:

  1. Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: Empirical study of MOOC videos. (MIT/Stanford edX dataset)
    https://up.csail.mit.edu/other-pubs/las2014-pguo-engagement.pdf

  2. W praktyce nie istnieje jedna najlepsza metoda nauczania. Badania psycholingwistyczne pokazują, że skuteczność nauki zależy nie tylko od metody, ale od dopasowania do stylu poznawczego ucznia (Oxford, 1990; Dornyei, 2005). https://www.scribd.com/document/625339019/language-learning-strategies-what-every-teacher-should-know; https://scispace.com/pdf/the-psychology-of-the-language-learner-individual-9gtlwxjuv3.pdf

  3. Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2010). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies. U.S. Department of Education. https://www.ed.gov/sites/ed/files/rschstat/eval/tech/evidence-based-practices/finalreport.pdf

Obejrzyj wideo o naszych lekcjach online!

Zostań z nami na dłużej!

Obserwuj nas w mediach społecznościowych i skontaktuj się z nami w razie pytań.