Metody nauczania języków obcych cz. 2

10 Wrz Metody nauczania języków obcych cz. 2

Dziś w kolejnej odsłonie przedstawiamy metody nauczania, które umożliwiają przyswojenie języka obcego. Tym razem zajmiemy się metodą kognitywną i podejściem komunikacyjnym.

METODA KOGNITYWNA

W latach 70. wyparła metodę audiolingwalną z charakterystycznym dla niej drylem. Duży wkład w jej powstanie miał znany językoznawca Noam Chomsky, który stwierdził, że przy użyciu posiadanej przez nas kompetencji językowej jesteśmy w stanie stworzyć nieskończoną ilość nowych zdań w języku ojczystym. I do tego samego powinniśmy dążyć w nauce języka obcego. Metoda ta zakłada więc naturalne, kierowane procesem myślowym zrozumienie języka i rządzących nim reguł. Błędy traktowane są jako normalne i konieczne, stanowią też znak dokonanego postępu i pozwalają nauczycielowi zorientować się, na czym powinien się skupić podczas lekcji.

Elementy zaczerpnięte z tej metody będą przydatne dla wszystkich, którzy chcą dogłębnie poznać i zrozumieć strukturę danego języka oraz przede wszystkim czytać i rozumieć literaturę oraz skomplikowane teksty.

PODEJŚCIE KOMUNIKACYJNE

To obecnie najbardziej rozpowszechniony sposób nauczania języków obcych. Zakłada, że głównym celem, a równocześnie sposobem nauki jest porozumiewanie się i interakcja. W tym przypadku bardziej niż o metodzie mówi się o podejściu, ponieważ nie istnieje tu żaden zbiór konkretnych wytycznych realizowanych podczas lekcji, ale raczej ogólna lista zasad i cech. Należy do nich między innymi nacisk na komunikację w języku docelowym, używanie autentycznych tekstów oraz próba powiązania czynności wykonywanych w klasie z czynnościami językowymi poza nią. Często w podejściu komunikacyjnym wykorzystuje się pracę w grupach lub parach, odgrywa się scenki oraz dialogi, a także skupia się na funkcjonalności nauczanych treści. Sensem nie jest tu stuprocentowa poprawność językowa, a raczej przekazanie komunikatu.

Podejście komunikacyjne sprawdzi się w przypadku osób chcących przede wszystkim płynnie porozumiewać się w języku obcym oraz tych, które muszą przełamać barierę w posługiwaniu się językiem.

Zachęcamy do lektury kolejnego wpisu poświęconego metodom nauczania języków obcych, który już wkrótce pojawi się na naszym blogu! Możecie też sami poszukać innych metod nauczania stosowanych w stolicy, wpisując język niemiecki Warszawa. Zobaczycie jaka jest ich różnorodność!

Źródło: Komorowska, H. (2002) Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna. Warszawa